Bladmuziek   Componist   Bezetting   Nieuw   Overig   Bestellen   Contact
Nederlands
 
 

Interlude Music Productions… een eigenzinnige uitgever van bijzondere bladmuziek

 
  Vergeten muziek die de moeite waard is, onder het stof vandaan halen en aan de vergetelheid ontrukken, dát is in één zin waar uitgeverij Interlude Music Productions voor staat.

Uitgever Willem Poot zoekt al sinds de jaren 70 in Nederlandse en Europese bibliotheken naar vergeten stukken van bekende en onbekende componisten. Daarnaast arrangeert hij muziek voor niet zo voor de hand liggende instrumentcombinaties. Een goed voorbeeld hiervan is zijn bewerking van Mozart’s Gran Partita voor 8 cello’s.

Bijzonder
Interlude Music Productions is begonnen als uitgeverij van orgelmuziek. De orgelcatalogus bestaat voornamelijk uit minder bekende, maar wel interessante orgelmuziek - van de vroeg 17e eeuwse orgeltabulatuur van Bernhard Schmid, via bekende en minder bekende 18e eeuwse componisten tot onbekende 19e en vroeg 20e eeuwse Nederlandse orgelwerken.

Eigenzinnig
Bij Interlude Music Productions bestaat een eigenzinnige opvatting over de repertoirekeuze. Naast orgelmuziek brengt Interlude Music Productions ook bijzondere muziek voor clavecimbel, koor, strijkers en blazers uit. Ensemble-uitgaven bestaan altijd uit een partituur met partijen.

Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan de uitgebreide catalogus!
De uitgaven zijn van hoge kwaliteit, prettig leesbaar en toch redelijk geprijsd.

 
 

Historie

 

 

 

 

Musicus Willem Poot ging in zijn studietijd al in bibliotheken op zoek naar interessante, vergeten composities. In die tijd was zoeken naar muziek een kwestie van kaartenbakken en boekenkasten doorzoeken. Hij schreef de muziek zelf over of liet fotokopieën van zijn vondsten maken.

Zo vond Willem Poot eind jaren ’70 zes fuga’s van Carl Philipp Emanuel Bach. Hij schreef de partituur over in notenschrift naar de normen van de moderne notatie. Begin jaren ’80 vond hij een uitgever hiervoor. Toen hij een volledige aanstelling als docent conservatorium kreeg, had hij helaas geen tijd meer voor onderzoek in bibliotheken. In 1997 richtte hij samen met zijn toenmalige echtgenote Interlude Music Productions op. Hiermee was de weg vrij om zelf muziek uit te gaan geven. De eerste Interlude uitgaven, Krebs’ Eine Nachahmung der Nachtigall en Rinck’s orgelvariaties op de melodie van ‘Kortjakje’ verschenen in 1998.

De tabulatuur van Pavana care lachrimae

 

Orgeltabulatuur
In een bibliotheekarchief trof Willem Poot in 1999 het manuscript van een orgeltabulatuur uit 1609. Dit notenschrift kon hij niet lezen, maar er stond een bewerking in van een stuk dat hij kende. Aan de hand daarvan leerde hij zichzelf de tabulatuur te ontcijferen. Toen een uitgave daarvan rond was raakte hij geïnteresseerd in de in 1607 gedrukte orgeltabulatuur van Bernard Schmid. Deze tabulatuur bestaat voor een deel uit bewerkingen van toenmalige koorwerken. Hij merkte dat er bij Schmid veel drukfouten in de muziek staan. Daarom ging hij op zoek naar de originele stukken. Hij reisde van Brussel tot Gdansk en van Londen tot Rome om in bibliotheken de originele partituren te bekijken. Daardoor kon hij de noodzakelijke correcties doen. Vervolgens verzorgde hij een
(her-) publicatie van de originele koorwerken.

Pavana care lachrimae in 'normaal' notenschrift vertaald.

De Interlude uitgave van Pavana care lachrimae
 


Verder speurwerk

Toen hij een keer zijn cello spelende dochter begeleidde in de bekende Sonate in g klein van Henry Eccles, verbaasde hij zich over de slechte slechte smaak waarmee de voorhanden begeleidingspartij was uitgewerkt. In Londen vond hij de originele versie van Eccles’ muziek. Het stuk bleek oorspronkelijk voor viool met basso continuo geschreven te zijn. Deze vondst werd de basis voor de Interlude uitgave van Eccles’ Sonate voor viool. Daarnaast verschenen versies voor cello, altviool en hobo, wel steeds met een sober uitgewerkte continuopartij in plaats van een weelderige romantische pianobegeleiding. Dankzij Eccles kwam hij de vioolsonates ‘Allettamenti’ van Valentini op het spoor.

Van kaartenbak tot computer
Met de komst van de computer raakte overal de kaartenbak in onbruik. Het werd nu mogelijk om vanuit huis wereldwijd te zoeken in bibliotheekcatalogi. Ook maakte de computer pen en muziekpapier overbodig. Software voor muzieknotatie nam dit werk over. Willem Poot gebruikt hiervoor Capella-software voor het maken van de partituren.

Tot 2005 had Interlude Music Productions nog maar 10 uitgaven op zijn naam staan. Daarna nam het aantal uitgaven een enorme vlucht en begin 2011 bestaat de catalogus van Interlude uit meer dan 110 uitgaven. En er staan er nog veel meer in de planning!

   
2011 © ri@rt - Maarssen
English
Deutsch
Français
 
Home